Dlaczego uczymy się angielskiego
Język angielski jest dzisiaj najbardziej powszechnym językiem współczesnego świata. Dlatego nauka angielskiego stała się czymś powszechnym, wręcz oczywistym. Najczęstsze powody, dla których uczymy się tego języka to zdobycie konkurencyjnej przewagi na rynku pracy, lepsze funkcjonowanie w biznesie, podróże, nawiązywanie kontaktów z ludźmi z całego świata, studia w języku angielskim a tym samym możliwość korzystania z olbrzymich zasobów informacji dostępnych w tym języku.
Dla wielu osób ponadto oznacza to dostęp do mediów i literatury oraz możliwość oglądania, słuchania i czytania interesujących ich materiałów w oryginalnej wersji językowej. Nie wszystko zostało przetłumaczone na język polski natomiast ogromna większość światowej literatury jest w języku angielskim.
Korzyści wynikające z dwujęzyczności czyli bilingwalizmu
Jeżeli poznamy język obcy na bardzo wysokim poziomie zaawansowania porównywalnym ze znajomością języka ojczystego, stajemy się dwujęzyczni. Dwujęzyczność, oprócz oczywistych korzyści wynikających z umiejętności myślenia i wyrażania swoich myśli w obu językach z pełną swobodą, daje jeszcze wiele dodatkowych korzyści. Wśród najważniejszych z nich jest pozytywany wpływ dwujęzyczności na inteligencję i procesy kognitywne zachodzące w umyśle osoby bilingwalnej. Wiele badań potwierdza, że osoby takie potrafią być bardziej twórcze i bardziej elastycznie w myśleniu.
Bilingwalizm ponadto poprawia pamięć oraz ma pozytywny wpływ na opóźnienie procesów starzenia się a tym samym dłuższego utrzymania sprawności umysłowej. Należy przy tym podkreślić, że te korzyści czerpie każda osoba, która nauczyła się biegle drugiego języka niezależnie od jej wieku a zatem nie dotyczy to tylko dzieci ale osób dorosłych, które poznały język w wieku dorosłym.
Zaawansowana znajomość drugiego języka daje nie tylko szersze spojrzenie na świat i ludzi ale ponadto lepsze zrozumienie zasad funkcjonowania języka pierwszego, czyli poszerza ogólną świadomość lingwistyczną.
Jeden z warunków skutecznej nauki angielskiego
Nauka języka obcego jest zjawiskiem bardzo złożonym i wszyscy wiemy, że aby odnieść w tym sukces trzeba spełnić wiele warunków. Wszyscy wiemy o znaczeniu bodźców multisensorycznych oddziałujących na percepcję wzrokową i słuchową. Wiemy o tym jak ważna jest konwersacja, jak istotną rolę odgrywa powtarzanie oraz jak ważny jest interesujący materiał językowy, który stymuluje motywację. Wiemy, że uczymy się języka szybko, jeżeli stosujemy go praktycznie w komunikacji.
Jest jednak jeden aspekt i warunek skutecznej nauki języka, o którym czasami zapominamy, mianowicie budowanie umiejętności myślenia w języku angielskim i wyrażania swych myśli w słowach, zdaniach i strukturach angielskich. Powszechnym problemem jest to, że można znać wiele słów angielskich a i tak myśleć i budować swoje zdania zgodnie z zasadami języka polskiego, tzn. mówić po angielsku, stosując polskie struktury zdaniowe (czyli myśląc wciąż po polsku).
Jak uczyć się myślenia po angielsku
Budowanie myślenia w języku angielskim jest procesem, który odbywa się jednocześnie na płaszczyźnie strukturalnej czyli składniowej (budowa i układ zdań) oraz na płaszczyźnie leksykalnej (właściwe dobieranie słów i tworzenie naturalnych kombinacji słownych). Aby szybko i sprawnie wyrażać swoje myśli w języku angielskim oba te procesy powinny zachodzić w umyśle jednocześnie z olbrzymią szybkością, co jest możliwe do osiągnięcia jedynie dzięki wielu ćwiczeniom, w których tworzymy i wyrażamy swoje myśli w języku angielskim.
Ale zanim osiągniemy pełen automatyzm charakterystyczny dla "native speakera" trzeba zacząć od podstaw myślenia po angielsku. Jedną z takich podstaw jest biegła znajomość zasad tworzenia wypowiedzi w języku angielskim. Musimy rozumieć jak buduje się zdania zarówno proste jak i złożone. Musimy wiedzieć jaki jest naturalny szyk, czyli kolejność wyrazów w zdaniu, jak i kiedy stosujemy przedimki, zaimki czy przyimki. Musimy znać wszystkie formy czasowników, tworzyć zdania oznajmujące, pytające, przeczące, itp. a więc musimy doskonale poznać zasady tworzenia wypowiedzi w języku angielskim, czyli praktycznie poznać coś, co powszechnie nazywamy gramatyką języka.
Wiedza językowa nie może być teoretyczna
Nie chodzi jednak o wiedzę teoretyczną. Co z tego, że rozumiemy teoretyczne zasady tworzenia wypowiedzi, jeżeli nie umiemy ich praktycznie stosować? Wiele osób uczących się języka angielskiego poznawało ten język teoretycznie, poznawało gramatykę bez rozwijania umiejętności komunikacyjnych. Takie podejście do nauki języka prowadzi do zniechęcenia i frustracji, bo w dzisiejszych czasach nie chodzi o teorię lecz praktykę.
Potrzebna jest równowaga: wiedza + praktyczne ćwiczenia
Po zapoznaniu się z jakimkolwiek zagadnieniem gramatycznym musimy to natychmiast wprowadzić w życie poprzez praktyczne ćwiczenia, w których tę wiedzę zastosujemy. Ponadto, musimy pamiętać, że tych ćwiczeń musi być bardzo dużo. Jeżeli będzie ich zbyt mało, szybko o wszystkim zapomnimy i będziemy mieć wrażenie, że coś "przerobiliśmy" ale nadal nie umiemy tego praktycznie stosować. Tutaj może nam pomóc doświadczony nauczyciel, który przygotuje i zorganizuje dla nas odpowiednią porcję ćwiczeń, w tym dużo ćwiczeń konwersacyjnych.
Jeżeli zastosujemy właściwą kolejność nabywania umiejętności językowych we właściwych proporcjach, wtedy nauczymy się myśleć po angielsku. Wychodząc od pełnego zrozumienia zasad funkcjonowania języka przechodzimy do praktycznych ćwiczeń językowych, które wykonujemy tak długo i intensywnie aż osiągnięmy automatyzm nawyków i zachowań językowych, które charakteryzują się spontanicznością naturalnych wypowiedzi.
Jeżeli dążymy do biegłości posługiwania się językiem angielskim, musimy myśleć po angielsku. Aby myśleć po angielsku musimy rozumieć zasady jakimi ten język się rządzi, czyli poznać gramatykę tego języka. Żeby naprawdę poznać gramatykę języka praktycznie trzeba wykonać bardzo dużo praktycznych ćwiczeń językowych, w tym ćwiczeń konwersacyjnych. Dopiero po wielu, wielu ćwiczeniach praktycznych możemy mówić o praktycznej znajomości gramatyki. Jak bowiem poznać, że już naprawdę znamy gramatykę angielskiego? Jeżeli spontanicznie wypowiadamy się w języku angielskim i tworzymy poprawne wypowiedzi, nie myśląc w ogóle o zasadach gramatycznych, wtedy możemy powiedzieć, że w pełni poznaliśmy gramatykę tego języka ponieważ wszystkie jej zasady zostały zakodowane do naszego umysłu w taki sposób, że budujemy nasze myśli w tym języku na tyle spontanicznie, że w ogóle nie myślimy o gramatyce a każda nasza wypowiedź jest zawsze poprawna.
Więcej Informacji |
Aby zapytać o kurs językowy i uzyskać szczegółowe informacje zadzwoń na: 515-253-212
|
Podaj swój Telefon Kontaktowy lub Adres Email - Skontaktujemy się z Tobą.